fredag den 6. november 2009

BEIJING x2

Så!
Nu er der igen gået lidt for lang tid uden nyheder fra Tianjin. Sorry!

Fortalte jo sidst om, hvordan jeg havde svært ved at vende tilbage til hverdagen på skolen igen efter de fede dage i bjergene, men nu efter en måneds tid, kører det hele igen – selvom jeg selvfølgelig stadig ser frem til rundrejsen og alle weekender inden da ;)
Oktober gik utrolig stærkt, og nu hvor jeg tænker over det, har jeg egentlig svært ved at huske, hvad vi har lavet. Burde virkelig begynde at skrive dagbog. Min hukommelse har nærmest været som en si, siden vi kom herned..

Anyways, i sidste weekend tog Anna-Kristina, Lars og jeg en smuttur til Beijing sammen, hvor vi lørdag fik set hovedstadens vigtigste serværdigheder; Den Forbudte By og Fredspladsen – begge steder havde jo været lukket område ved vores forrige besøg på Nationaldagen. Pladsen var stor og flad, og midt i det hele lå et stort grimt beton-agtigt hus, hvor udstoppede Mao eftersigende ligger i - fik ham desværre ikke set, da åbningstiderne er om formiddagen. Hmm.. Og den Forbudte By er også vældig stor med mange, mange mellem store tempel-agtige huse i traditionel kinesisk stil. Meget flot. Hyggeligt sted at gå rundt og spise is.

Søndag tog vi på et stort shopping marked, som mindede meget om Silkemarkedet, men ifølge AK’s guide-bog skulle være billigere og bedre. Det var det også. Fik købt et par tasker (NICE) og nogle småting. Vores dage i Beijing blev ret speciele af, at årets første sne begyndte at falde natten til søndag, og ellers fortsatte stort set hele dagen! Puha, det var koldt! Havde heldigvis mine læder-støvler med, men stakkels Lars måtte traske rundt med plastikposer i sine iskolde, gennemblødte kondisko hele dagen.. Ikke underligt, at der har været en sygdoms-epidemi her på gangen siden weekenden. Alle har vel mere eller mindre været syge, og vi går stadig rundt og hoster. Det har faktisk været så slemt, at nogle af lærerne nede fra Kindergarden er begyndt at brokke sig over vores svage helbred – tirsdag mødte kun Lars og jeg op nede i Kindergarden, hvor der ellers normalt er 9 ”foreign teachers”, og vores til tider onde chef, Mariah, mente vi skulle dække alle de andres timer, hvilket jo var umuligt. Desuden var jeg selv småsløj, og egentlig kun mødt op på arbejdet, fordi det er så kedeligt at ligge på værelset hele dagen, hvilket jeg gjorde dagen før, mandag, da airconditionen på Kathrine og mit værelse var i stykker. Var vågnet frossen og udmattet op efter at have rystet af kolde hele natten.. At der kun var koldt vand i bruseren den dag, hjalp heller ikke.. Problemet er heldigvis løst nu, og temperaturen her på værelset er menneskelig igen :)


Mao og jeg ved indgangen til Den Forbudte By!


I aften rejser Sarah og jeg endnu en gang til Beijing. Det er egentlig en gammel aftale, som vi lavede for nogle uger siden. Sarah arbejdede nemlig forrige weekend i noget der hedder English Center herpå skolen (ekstra engelsk undervisning for børn med rige og lidt for ambitiøse forældre), og kunne derfor ikke komme med sidst. Jeg har nu absolut heller ingenting imod at besøge Beijing 2 weekender i træk, da det som sagt er en fed by med meget forskelligt at give sig til. Sarah og jeg skal nok få det sjovt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar