søndag den 23. august 2009

Tianjin

Hej alle!

Endelig er der mulighed for at skrive herinde. Udover at internettet ikke har fungeret og Blogspot er blokeret af den kinesiske regering, har jeg faktisk ikke haft tid til at sætte mig ned og fortælle om Kina og turen herover før nu.
Lige nu ligger jeg i en stor grøn lænestol på Kathrine og mit nye kæmpe værelse, der, udover stolen, består af 3 køjesenge, et par klædeskabe, skriveborde og et lille køleskab. Ret minimalistisk faktisk. Da vi flyttede ind i går, er det lidt sparsomt med indretningen, meeen vi vil med tiden forsøge at indrette stedet så hyggeligt som muligt – gerne i temaet ”Chinese Wedding”.
Rejsen herover gik fint; flyene afgik til tiden, vi blev modtaget af vores kinesiske kontakt person, Becky, i lufthavnen og køreturen i mini-bussen fra Beijing til Tianjin var også finno. Da vi nåede frem blev vi ret overraskede over, hvor stor skolen og centeret egentlig er – de to bygninger er ENORME! Vi bor ikke i hjertet af Tianjin, men stadig i den sydlige del af centrum, og der er derfor altid masser liv og larm i kvarteret, der, ligesom resten af Kinas storbyer, er præget af industri og byggeri. Cathay Future skilder sig dog meget ud med sin modernitet og luksus-agtige udseende, og står egentlig i stærk kontrat til resten af området. Jeg ved ikke hvordan jeg bedst kan beskrive skolen og centeret, og vil lægge nogle billeder ind i stedet snart. Det er vist det nemmeste.
Da vi ankom fredag eftermiddag var der en del praktiske problemer med værelser – bl.a. var der kun skoldende vand i hanerne og nogle af de værelser, som vi skulle have flyttet ind i, var ikke gjort rene pga. en Summercamp, der åbenbart lige var overstået. Det hele har løst sig nu, men det var ret irriterende at tingene ikke var i orden, da vi ankom meget, meget trætte. Senere den aften holdt skolen forresten en lille velkomst-middag for os. Mig og 3 andre var så trætte at vi crashede allerede kl. 19, hvilket viste sig at være utrolig dumt gjort, for jeg vågnede lysvågen kl. 22, og troede det var morgen. Damn you, jetlag!! Kathrine var heldigvis også vågen, så vi stod op og så et par film på min computer ude i fællesrummet – mange tak for filmene Christian!! Derefter gik det lidt nemmere med at sove.
Når man ligger i sengen og desperat forsøger at falde i søvn, tænker man alt, alt for meget over tingene, og jeg fik derfor hjemve. Meget endda. Kina er så anderledes fra Danmark, og jeg har virkelig svært ved at forestille mig, at jeg kan vænne mig til det. Fx i dag da jeg stod i kø til et offentligt toilet i et indkøbscenter, står der en dame foran mig, som jeg kunne se faktisk arbejdede i centret, og da det bliver hendes tur, tisser hun bare med åben dør! Det skal lige siges toilet-køen var lang og samtidig er toiletterne herovre ikke ligesom de danske; de kinesiske toiletter er bare et hul i gulvet, så det var ikke super lækkert at se en fremmed tisse. Trafikken er også totalt sindssyg! Her gælder ingen regler! At krydse vejen er faktisk meget lig russisk roulette, og at leje en cykel (som nogle af de andre snakker om) er selvmord. Det er helt vildt... Så er der selvfølgelig maden, vejret, systemet osv osv.. Vi har en enorm god udsigt fra vores vindue ud over byen (vi bor alle på 9. etage), men bygningerne over for har sådan et støvet udseende pga. luftforureningen. Det er faktisk så slemt, at den øverste del af TV-tårnet ser helt utydelig ud, når man står lige under det. Vi troede først bare det var tåge eller en slags dis, men nej: støvskyen ligger altid over byen.
Nåh, jeg tror jeg vil til at stoppe for nu. Børnene starter først i skole igen d. 31. August, så vi har stadig nogle dage til at tulle rundt. Skolens ansatte holder os dog meget beskæftigede – nogle gange er det lidt som om, de ingen forståelse har for os overhovedet, som dengang vi netop var ankommet og klagede over værelserne. For dem er standarden vel høj, og kinesere har det generelt dårligt med planlægning, og kan meget bedre lide, at finde på ting henad vejen. De kalder det spontanitet, jeg kalder det sløssethed (hvis det da er et ord). Ej, men det er ikke for at lyde indebrandt, men der er bare så stor forskel på den danske og den kinesiske tankegang, og nogle gange er det lidt svært at forstå hinanden. De mange kulturforskelle gør dog samtidig alt meget nyt og spændende.

Jeg vil skrive meget, meget mere på et andet tidspunkt om byen, skolen og hvad vi ellers går og laver, men jeg er lidt for træt lige nu. Vi fejrede Kathrines 21-års fødselsdag i går, og i morges skulle vi så mødes kl. 9 nede foran centeret, klar til udflugt til Cultural Street (en gammel traditionel kinesisk gade, der er blevet shinet op – et rigtigt turiststed). Gaden var sådan set spændende nok, men vi er alle bare ret smadrede lige nu.
Har forresten fået købt telefon, dyne, nyt sengetøj, en masse rengøringsgrej (den kinesiske definition af ”rent” er lidt forskellig fra den danske – vi har forresten selv ansvar for rengøringen af vores værelser fremover), bøjler til skabet og en masse andre småting, og så krydser jeg fingrer for at Cathay Future og Kina snart føles som et hjem.

Håber alle derhjemme har det godt! Skriv gerne mails til min hotmail adresse: sofisen89@hotmail.com . Både Blogspot, YouTube og Facebook er blokeret for tiden - en af pigerne har heldigvis fundet en måde at smutte uden om blokaden, så nu kan jeg komme på Blogspot, men Facebook er stadig lukket land. Vi arbejder på det ;)

Sofie!

1 kommentar:

  1. Hej Sofie
    Kina, ja - overvældende på lugt og smag. Vi ser frem til at I rigtig lander, finder hinanden rigtigt, får set Tianjin i al dens mangfoldighed og når frem til at hverdagen trods alt det anderledes faktisk kan fungere.
    Mange kærlige hilsner
    Jørgen og Xiaolong
    www.chinalink.dk

    SvarSlet